Spoedeisende geneeskunde: kom maar op!! - Reisverslag uit Örebro, Zweden van Tessa Severijns - WaarBenJij.nu Spoedeisende geneeskunde: kom maar op!! - Reisverslag uit Örebro, Zweden van Tessa Severijns - WaarBenJij.nu

Spoedeisende geneeskunde: kom maar op!!

Door: Tessa

Blijf op de hoogte en volg Tessa

02 Oktober 2011 | Zweden, Örebro

Hallo allemaal,

Mijn tweede week op de Allva afdeling zit er al weer op. De komende 2 weken zal ik als co-assistent op de spoedeisende hulp staan. Helemaal te gek als je het mij vraagt! Ik heb er dan ook héél veel zin in. Maandag moet ik me om 8.00 uur melden, dus laat het volgende avondtuur maar beginnen!

Maandag komt ook een nieuwe student uit Nederland aan: Nilan. Zij zal dan de maandag daarop ook beginnen aan haar coschap interne geneeskunde, net als ik!

Deze week heb ik eigenlijk niet veel spannende dingen beleefd, maar ik heb me zeker goed vermaakt. Zo bevallen de etentjes en de filmavondjes (met wijn en likeur 43…) nog altijd errug goed!

Wel ben ik vrijdag na mijn achtendje op de afdeling begonnen aan de fietstocht van ongeveer 40km rondom Hjälmaren (grooooooot meer): de Hjämaren Runt. Het is mooi weer: fietsen in een T-shirtje is niet overdreven, dus hier maak gebruik van! Onderweg fiets ik door mooie natuurgebieden, kom ik koeien met gigantische hoorns tegen, en passeer ik leuke dorpjes. Ook stop ik op mooie plekjes, om te genieten van de afgebakken broodjes die ik die morgen had gemaakt.

Ergens halverwege de fietstocht, fiets ik over een brug naar een eilandje, waar ik later met een veerpontje aan de andere kant over zal steken naar de andere kust van het meer. Vrolijk fiets ik met de muziek in m’n oren op het eiland, als ik plotseling iets op de weg zie zitten (of verbeeld ik me dat maar?). Als ik dichterbij kom, rent het dier snel weg. Nu heb ik naast een hert ook een vos kunnen begroeten: welk dier zou het volgende zijn? Een bedbug hoop ik toch niet he!?

Als ik verder fiets kom ik aan op de plaats waar, denk ik, normaal gesproken dé oversteekplaats met het veerpontje zou zijn. Ik fiets wel 3 keer heen en terug om er zeker van te zijn dat ik niet verkeerd gefietst ben, maar ik kan echt geen veerpontje vinden (of een andere mogelijk om aan de andere kant van het water te komen, behalve zwemmen dan…). Na een half uur geef ik dan echt de moed op, en besluit maar terug te fietsen… Hoewel het eerste gedeelte van de fietstocht me erg goed beviel, was het al met al toch wel een flinke tegenvaller.

Vrijdag attendeerde een professor in het ziekenhuis me erop dat er een mooie klassieke voorstelling was op zaterdag 1 oktober in het Concerthus in Örebro. Hij heeft kortingscoupons in zijn mailbox staan, die hij meteen voor mij en Wendy uitprint. Eenmaal van mijn (mislukte) fietstocht thuisgekomen, vraag ik Wendy of zij met me mee wilt gaan. Aangezien ik begin dit jaar voor het eerst in mijn leven naar een klassiek concert was gegaan in het concertgebouw van Amsterdam en me dat erg goed bevallen was, leek me dit een leuke invulling voor onze zaterdagavond. Tot mijn verbazing vindt Wendy dit ook een goed idee dus zaterdagavond eten we vroeg om zo om 18.00u in het Contcerthus van Örebro te zitten. Er speelt een klein concert, die na de pauze aangevuld wordt door een 5 stemmig koor. Om 20.30 uur later verlaten we het gebouw weer, om ons klaar te maken voor ons eerste feestje in Örebro (housewarming van een van de bijna-doktoren in het ziekenhuis)!

Het feestje was helemaal top! Allemaal mensen van onze leeftijd (vooral geneeskunde studenten), die stuk voor stuk allemaal heel toegankelijk zijn voor een praatje. Helemaal top dus! Ook wisselen we met sommigen telefoonnummers uit, om zo hopelijk meerdere gezellige avonden met ze te beleven!

Even wat eigenaardigheden van Zweden die ik jullie niet wil onthouden:
1. Iedereen doet zijn schoenen uit als die binnenkomt. Het gevolg is dat er een gigantische berg schoenen bij de voordeur ligt en dat iedereen op een feestje op zijn sokken loopt!
2. Het is in Zweden een of andere ongeschreven regel dat de keuken the place to be is. Het gevolg hiervan is dat het een hele uitdaging is je door de menigte heen te dringen om een glaasje wijn te versieren! Maar dat heb ik er zeker voor over!

Vandaag start ik poging 4 om aan mijn verslag te werken. Ik ben benieuwd of ik dit keer meer dan 5 regels getypt krijg…

Veel liefs allemaal en tot snel!

Tessa

  • 02 Oktober 2011 - 13:51

    Andere Astrid:

    Alweer leuk om te lezen. Mooie foto's ook, alhoewel ik die koe met die giga-hoorns niet wou tegenkomen...
    Ben benieuwd naar je spoedeisende-hulp ervaringen. Dat lijkt me nl. best eng. Ik weet natuurlijk niet hoe druk het daar is, én daarbij kan ik alleen maar afgaan op de series op tv, (ook discovery hoor en niet alleen greys anatomy haha). Dus, ik kijk uit naar je volgende verslag! Succes en vooral veel plezier weer!

  • 02 Oktober 2011 - 13:52

    Suus & Michelle:

    Ey Tessa,

    Zo te lezen heb je het heel erg naar je zin :)..en maak je steeds weer leuke dingen mee..

    Wij missen jou hier wel, vooral tijdens de trainingen en vooooral a.s. zaterdag tijdens de wedstrijd..

    Als je je jouw telefoonnummer naar mij (suus) wilt mailen, dan hou ik je a.s. zaterdag op de hoogte van wat er zoal gebeurd..:)

    Tot snel en have fun op de spoedeisende hulp..

    Liefs Michelle en Suus

  • 03 Oktober 2011 - 06:32

    Petra:

    Whaha, wat een vette koeien daar:p. Ben benieuwd hoe spoedeisende je bevalt:)!

  • 03 Oktober 2011 - 09:31

    EllenFrank:

    Hey Tessa,

    klinkt goed! Veel suces op the ER

  • 03 Oktober 2011 - 10:36

    Marij:

    Prachtig zelfportret. Niet van die koe natuurlijk. Heb je een kleurtje in je haren en wat slag bij de kapper er in laten doen? Mooie foto.
    Veel plezier.
    Marij

  • 03 Oktober 2011 - 13:10

    Evelien:

    Ha Tessa,
    Wat leuk om je avonturen te lezen!
    Wat n eigenaardigheden hebben die Zweden toch.. haha.
    Veel succes op de afdeling spoedeisende hulp! Ben benieuwd hoe je dat gaat bevallen;)
    xx

  • 03 Oktober 2011 - 16:54

    Tessa:

    @marij:
    nee: geen kleurtje en geen kapper, gewoon heeeeeeeel veel wind!

  • 04 Oktober 2011 - 10:24

    Vera & Jules:

    Hey Tessa,

    Echt enorm leuk om je reisverslagen te lezen.
    Ik liep eerlijk gezegd een beetje achter, door de drukte hier in het 'zonnige' nederland.
    Maar ik heb me weer goed bijgelezen...
    De verhalen zijn erg leuk om te lezen, zo krijgen we echt een beeld van hoe het daar is en wat je allemaal meemaakt.
    Nog even en dan kunnen we lekker samenwerken/visite lopen, dat wordt een feest ;)

    xx liefs

  • 04 Oktober 2011 - 12:41

    Sylvia Janssen:

    hoi Tessa, Fijn meid dat je het zo naar je zin hebt! Leuk om je verslagen te lezen. Heel veel succes op de ER en ... laat die leuke dokters maar links liggen!!!! Groetjes van de Maastrichterbaan 5

  • 12 Oktober 2011 - 07:35

    Kimberley:

    Wat leuk om allemaal die verhalen te lezen en wat een mooie foto's idd die van jou is heel mooi,
    en leuk dat je ook mensen leert kennen waar je wat leuks mee kan doen.
    hopelijk tot snel,
    xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tessa

Hallo lieve lezers en lezeressen! Tijdens mijn opleiding geneeskunde in Maastricht krijg ik meerdere malen de kans om een gedeelte van de wereld te verkennen. Deze kans heb ik dan ook met mijn beide handen aangegrepen. Zo ben ik in jaar 2 naar Italie geweest, in jaar 4 gevolgd door Zweden en Belgie. In het 5e en tevens laatste jaar van mijn co-schappen ben ik nu India aan het verkennen. Veel leesplezier! Tessa

Actief sinds 11 Okt. 2009
Verslag gelezen: 224
Totaal aantal bezoekers 39062

Voorgaande reizen:

26 November 2012 - 06 Februari 2013

Co-schap gynaecologie in Manipal, India

31 Augustus 2011 - 14 November 2011

Mijn 1e co-schap: internerne geneeskunde in Örebro

10 Oktober 2009 - 20 December 2009

Ferrara

Landen bezocht: