Nog één weekje en dan... - Reisverslag uit Örebro, Zweden van Tessa Severijns - WaarBenJij.nu Nog één weekje en dan... - Reisverslag uit Örebro, Zweden van Tessa Severijns - WaarBenJij.nu

Nog één weekje en dan...

Door: Tessa

Blijf op de hoogte en volg Tessa

23 Oktober 2011 | Zweden, Örebro

Hallo lieve vriendjes en vriendinnetjes!

De eerste dag op de hematologieafdeling viel erg tegen: om 15.00 uur ging ik naar huis, zonder ook maar iets geleerd te hebben (behalve dan dat ik nog heeeeel veel moet leren!). De tweede dag werden de patiëntenbesprekingen van de patienten op de afdeling en zelfs 2 vergaderingen over ingewikkelde patiënten in het Engels gehouden, waardoor het voor mij erg leerzaam was: super nice! Op woensdag werd me aangeboden op de poli mee te lopen, en zo veel patienten te kunnen onderzoeken. Hier kreeg ik tips wat de beste techniek is om afwijkende hartgeluiden (soufles/murmurs) te kunnen herkennen/horen. Super goed! Bovendien is dit de historische dag waarop ik de eerste knuffel van een patiënt ontvang na het consult: hoe lief!
Ook donderdag heb ik na de ochtendronde meegelopen op de poli. Tevens heb ik samen met Wendy de studentenkantine gevonden, en ben ik samen met haar naar een lezing voor studenten gegaan, die, nadat ik dat had gevraagd had, in het Engels gegeven werd: ik zeg geweldig! Daarna ben ik even met Wendy meegegaan, en heb zo een operatie waarbij ze een stent in een dissectie (lees: in tweeën splitsing) van de aorta plaatsen gezien. Vrijdag heb ik ook zowel op de afdeling als op de poli meegelopen. Ook maakte de överläkere tijd vrij om de oorzaken en de diagnostische middelen van bloedarmoede (anemie) te bespreken: erg leerzaam en interessant.
Hoewel ik na een paar dagen met mn neus in de boeken het verschil ontdekt had tussen een myeloom en een lymfoom en ik me al iets meer wegwijs had gemaakt ik andere ziektebeelden waar voorheen hooguit per toeval ooit iets over gehoord of gelezen had, beslist het toeval dat er patiënten op de afdeling liggen die naast een myeloom ook comorbiditeiten hebben die ofwel heel zeldzaam zijn, of in het uiterste geval symptomen vertonen passend bij een ziektebeeld waarvan zelfs de överläkkere (arts die 15 jaar specialist is) nog nooit van gehoord heeft (Remitting seronegative Symmetrical Synovitis With pitting Edema (RS3PE)). Natuurlijk vind ik dit stiekem ook wel leuk, omdat dit juist de dingen zijn die ik niet snel in m’n studieboeken zal tegenkomen en bestuderen!

Zaterdag stond ik vroeg op, omdat ik samen met Nilan (de andere Nederlandse geneeskunde student) naar Västerås zou gaan. Om 7.35uur vertrok de bus, en om 8.45uur arriveerden we in het stadje. Aangezien zelfs het VVV-kantoor tot 10.00uur gesloten was, besloten we alvast een verkenningsronde door de stad te maken. Om 10.00uur stonden we weer voor de ingang voor de ingang van het VVV-kantoor om een plattegrond van de stad te halen met de bezienswaardigheden (welgeteld 12…) te halen. Om 10.20uur stapten we in de plaatselijk bus naar een plaatsje verderop (Skultuna) om een bezoek te brengen aan een kopermuseum: Skultuna Messingsbruk, een uit 1607 afstammende, en hiermee Europa’s oudste, en tevens nog werkende koperfabriek. Dit viel echter erg tegen omdat de informatie die er was alleen in het Zweeds beschikbaar was, en de fabriek voor bezoekers gesloten was. Toch verveelden we ons niet omdat ze schattige winkeltjes hadden en leuke straatjes om doorheen te banjeren(en een supermarkt: JAM JAM!).
Om 13.30uur kwamen we weer aan in Västerås, nadat we tijdens de busreis van een half uurtje een route uitgestippeld hadden. We liepen eerst langs het haventje (altijd leuk), daarna langs een kasteel en het gebouw wat vroeger de gevangenis voor priesters was. Ook bezochten we de kathedraal en liepen we door de gezellige straatjes van de oude kern van de stad (allemaal oude, rood-geverfde, houten huisjes).
Na deze ronde te hebben gemaakt, stond winkelen op onder ‘To do list’. Ook dit keer heb ik weer wat leuke kleren gevonden om mijn kleerkast aan te vullen: een sporttruitje en een truitje voor een nette gelegenheid (bacheloruitreiking misschien?)! Ook hebben we een spel kaarten gekocht, om zo naast regenwormen, Mexicaantje en Yatzee, ook nog andere spelletjes te kunnen spelen. Over dit laatste spel gesproken… Toen we dit vrijdagavond speelden heb ik toch wel een mega-topscore gegooid: 682 punten (3 Yatzee’s in 1 rijtjes!!). Wie doet me dat na?! Hihi!
Vandaag, zondag, heb ik al aan mijn échte verslag (dat wat ik in moet leveren) gewerkt en dit verslagje gemaakt. Dadelijk ga ik om 14.00uur met de leukemie patient naar het natuurgebied om te vieren dat zijn laatste chemotherapiekuur erop zit. Daarna moet ik nog even hard leren om zo ook de overige hematologische ziektebeelden (bloedziekten) te herkennen.

Tjah, wat gaat Tessa volgende week eens doen… Ik loop gewoon weer mee op de hematologieafdeling waar ik me erg op m’n gemak voel, en tevens erg veel leer: ik heb dus best zin om morgen weer aan de slag te gaan! Ook wil ik me al voorbereiden om mijn laatste 2 weken in Zweden op de cardiologie (hart-) afdeling, want vrijdag is het dan eindelijk zo ver…. KENNY KOMT! Vrijdag de 28e vertrekt hij vanaf Eindhoven naar Skavska, om vervolgens met de Flygbussarna om 0.45u in Norrköping aan te komen. Hier heb ik dan ook een hostelletje geboekt, zodat we zaterdag Norrköping kunnen verkennen! Een super leuk vooruitzicht dus!

Veel liefs,
Tessa

• 23 Oktober 2011 - 10:13

Petra:

Hey,
    Klinkt weer heel leerzaam allemaal:). Ben erg jaloers!
    Super leuk dat Kenny langskomt!

• 23 Oktober 2011 - 10:50

Andere Astrid:

Lieve Tessa,
    nu maar een ding.....ik vind het echt niet vreemd dat jij een knuffel hebt gekregen van een patient, er zullen er zeker nog vele volgen! Is het niet lichamelijk dan toch zeker in gedachten......
    veel liefs...en ga zo door!

• 23 Oktober 2011 - 12:03

Peettante:

Hoi muppeke,
    Meer dan een week geen pc: harde schijf kapot. Alle mail en alle mailadressen met de muziek mee...
    Heb net weer internet en als eerste (en met plezier) jouw laatste 2 verslagen gelezen. Ben helemaal trots op je! Nog maar enkele dagen en Kenny is er, heerlijk voor jullie allebei!
    as. woensdag ga ik een dag naar Ellen in Utrecht. Verheug me erop.
    Dag lieverdje, dikke kus en knuffel van Tis

• 23 Oktober 2011 - 13:24

Marij:

Ik zie dat je een nieuw smoesje hebt gevonden om te knuffelen. Maar nog eventjes en dan kun je Kenny knuffelen. Zijn tas staat al klaar, ook met spulletjes voor jou om mee te nemen. Mijn knuffels werken niet zo goed als de jouwe, maar als alternatief kunnen ze er zo af en toe mee door. We zorgen dat hij vrijdagavond netjes op tijd op het vliegveld is.
    Liefs, Marij

• 23 Oktober 2011 - 16:21

Marlou:

Hee Tessa!

Klinkt nog super leuk!
    Veel plezier met Kenny volgende week:)

• 24 Oktober 2011 - 01:16

Aury:

Hee Tessa!
    Volgens mij leer jij echt ontzettend veel daar:) Geniet ervan en heel veel plezier komend weekend!!

• 25 Oktober 2011 - 17:03

Sylvia Janssen:

Hoi x-buurvrouw, volgens mij geniet je daar wel in dat koude Zweedse landje!! We zijn blij voor je dat het je zo goed bevalt. We lezen je enthousiaste verhalen met veel plezier en het is bijna niet voor te stellen dat je er weer bent over 3 weken! Wat is die tijd omgevlogen. Heel veel plezier met Kenny volgende week en tot gauw op de Maastrichterbaan!

• 27 Oktober 2011 - 17:18

Erwin:

Goed bezig!!
    Je laat er geen gras over groeien....
    En de leuke en de nuttige dingen gaan bij jou prima samen.
    Groetjes en fijn weekend met Kenny.

Erwin