Stockholm!! <3 - Reisverslag uit Örebro, Zweden van Tessa Severijns - WaarBenJij.nu Stockholm!! <3 - Reisverslag uit Örebro, Zweden van Tessa Severijns - WaarBenJij.nu

Stockholm!! <3

Door: Tessa

Blijf op de hoogte en volg Tessa

17 Oktober 2011 | Zweden, Örebro

Hallo Allemaal,

Hoewel mijn 7e week in Zweden er alweer bijna op zit, gaat het nog steeds niet vervelen. Zo blijven de uitgestrekte natuurgebieden en de meren adembenemend, en verbaas ik me nog steeds over de gastvriendelijkheid van de Zweedse bevolking. Natuurlijk helpt het ook dat ik steeds andere mensen in het appartemenetencomplex ontmoet, wat voor een welkome afwisseling zorgt!

Mijn 2e week op de spoedeisende hulp was ook weer erg leuk! Bovendien heb ik weer wat Zweedse woordjes geleerd, aangezien mijn begeleidende arts ´Swinglish´ (combinaties Engels en Zweeds) tegen mij sprak in plaats van Engels, zonder dat hij er zelf erg in had...Wel maakte dit het bespreken van (ingewikkelde) medische onderwerpen lastiger, maar meestal vormde het geen probleem.

Ondertussen heb ik trouwens ook 2 beoordelingen in de pocket: allebei uitstekend! Hoewel ik het idee heb dat dat hier niet al te veel zegt, ben ik er toch blij mee: joehoee!

Eigenlijk is er niet veel bijzonder gebeurd, behalve dan het volgende...
Nadat ik na een lange dag (van 8.00-17.30u stage en daarna sporten) boodschappen had gedaan bij de Lidl (jaaa die hebben ze hier ook), fietste ik bepakt en bezakt (lees: rugzak vol en een overvolle tas achterop die ik vast moet houden) terug naar huis. Ja, ik zie het je dneken: ‘Dat kan niet goed.... Onderweg moest ik al een paar keer afstappen om te herorganiseren, maar als ik bijna thuisben gaat het pas echt goed mis en lijkt het alsof ik midden in een slechte film zit: midden op het kruispunt (en een auto achter me) scheurt de zak die achterop staat open... ik schrik... verlies mijn evenwicht... en lig een paar tellen later met fiets op de grond. Alsof dat nog niet erg genoeg is, springt mijn rugzak - die tot de nok toe gevuld is - open, en vliegen de boodschappen over mijn hoofd ook de straat op. Het goede nieuws (ja dat is er ook; soort van dan...) is dat ik me geen pijn gedaan heb en ik een reserve tas bij me heb...

En toen was het weekend, dus ik zeg STOCKHOLM. En wel samen met Wendy natuurlijk! Zij zal gedurende dit avontuur mijn privé gids zijn, aangezien zij 9 maanden in een stadje net buiten stockholm heeft gewoond, en dus alle mooie plekjes in Stockholm weet te vinden. Hier had ik me zó op verheugd! Om 7.35u was het dan eindelijk zo ver en vertrokken we in een bus (met wifi internet!) naar Stockholm. Om 10.30u stonden we dan met beide benen - wel handig als je veel moet lopen... - in de hoofdstad van Zweden, waar ik vele mooie dingen over gehoord en gelezen had!

Eerst gingen we naar ons hostelletje dat op loopafstand van het centraal station lag. Ik zeg : ideaal! Helaas bleek onze reservering niet in de computer te staan; beetje vreemd aangezien ik toch echt een ontvangstbevestiging ontvangen had in mijn Mailbox... In een poging haar te overtuigen dat we écht bij dít hostel een reservering hadden gemaakt, pakte in mijn telefoon erbij om haar de email te laten zien. Dit overtuigen werd echter erg lastig, aangezien deze mail van een andere hostel (interhostel i.p.v. Backpackers hostel) afkomstig was... Oepsiee! Een geluk bij een ongeluk was dat dit andere hostel slechts 3 straten van ons verwijderd was. Eenmaal hier aangekomen, konden we onze koffers in een kamertje zetten, om vervolgens echt aan ons avontuur te beginnen! Yesssss!

We besloten als eerste naar Gamla Stan te gaan: het oude centrum van de stad. Heerlijk was het om hier te lopen. De kleine, oude steegjes deden me erg aan Venetië denken. Ook waren er veel leuke kleine winkeltjes waar ik natuurlijk even een kijkje móest nemen. Super leuk! Daarna hebben we aan het water onze zelf gebakken appelkaneelcake gegeten (Mmmm) en een planning gemaakt van wat we vandaag wilden gaan bezichtigen.

Als eerst bezochten we het foto-museum Fotografiska, waarin met name de foto´s van wilde dieren in Afrika erg indrukwekkend waren. Nick Brandt, de fotograaf, maakte deze foto´s zonder telelens, om zo intens contact te krijgen met dit moois op de wereld. Op de website http://fotografiska.eu/ zijn enkele foto´s te zien: als je het mij vraagt zeker een kijkje waard!
Natuurlijk waren er ook foto´s van andere fotografen te zien, maar deze vielen in het niets bij de adembenemende tentoonstelling van Nick Brandt! Bovendien hebben we nog even een kijkje genomen in het restaurant op de bovenste verdieping, aangezien hier meerdere ramen waren van de vloer tot het plafond en wel 2 meter breed, waardoor je een blik van boven het water kon werpen op de stad.

Vervolgens bezochten we nog een oud arbeidersdorpje, beklommen we de katharina lift (ja je lees het goed: beklommen, de lift was namelijk kapot...), bezochten enkele kerken en bezienwaardigheden in Gamla Stan, om uiteindelijk aan de zee te kijken naar de zonondergang (zie foto´s). Daarna zochten we onze weg terug naar ons hostel (dit keer in één keer naar het goede hostel) om ons bedje op te maken. Daarna even naar de supermarkt om een ontbijtje te halen, om vervolgens in een pas geopend restaurantje met taco´s en wraps te belanden, waar we de route voor de volgende dag uitstippelden. Hoewel ze geen alcohol in huis hadden - dat kwam maandag pas binnen... - was het zeer geslaagd!

Na niet al te veel geslapen te hebben (kamer met 10 personen met krakende stapelbedden en waar bovendien in het bed naast ons een stelletje samen in een bed wakker wordt...), stonden we om 7.30u om zo genoeg tijd te hebben om onze uitgestippelde route te kunnen volgen: eerst naar het Vasa museum - via een bepaalde route om zo allerlei bezienswaardigheden te zien -, daarna met de boot-bus terug naar Gamla Stan om de wisseling van de wacht om 12.00u bij te kunnen wonen, daarna lunchen en de bibliotheek te bekijken en tot slot naar een toren aan de andere kant van de stad om zo een mooie blik over de stad te kunnen werpen.

- Vasa museum -
Na 333 jaar diep in de zee gelegen te hebben, hebben ze de boot (Vasa) weer boven water kunnen halen, om hem vervolgens te renoveren en in dit museum tentoon te stellen. Het bijzondere aan dit gezonken schip, is dat het na een paar honderd meter te hebben gevaren al ten onder ging, o.a. omdat het te zwaar beladen was met kanonnen.Onderzoek wordt nog steeds gedaan naar de oorspronkelijke kleuren van de boot, waardoor het schip geheel bruin is en de versieringen ongeschilderd. Desalniettemin - of misschien juist dáárom - was het heel indrukwekkend. Ook was er een film te zien, waarbij werd ingegaan op de werkwijze : hoe ze eracher kwamen waar het schip lag en hoe ze het uiteindelijk heelhuids boven water hebben gekregen. Zeker een aanrader dus!

Daarna gingen we naar de boot-bus, om zoeen kwartier later in Gamla Stan terecht te komen. Ondertussen genoten we van het uitzicht vanaf het water: alle mooie gebouwen in verschillende kleuren aan de kust, maakte het tot een plaatje!

-Wisseling van de wacht -
Aangezien het hoogseizoen al voorbij is, was het toneelstukje minder uitgebreid (lees: minder toneelspelers) dan normaal, maar toch blijft het leuk om te zien.

Hierna waren we wel toe aan een fika (koffiepauze): even later zaten we in een gezellig zaakje op de bank met een heerlijke kop (vanille)koffie. Helaas heb ik maar kunnen genieten van de helft van de koffie, omdat ik besloot de rest met de tafel en de vloer te delen... Ondertussen kwamen we er achter dat de uitkijktoren gesloten was wegens onderhoud: change of plans: shopping!! Altijd leuk! Een paar winkels verder en een truitje rijker, besloten we onze laatste bezienswaardigheid te bezoeken: de bibliotheek van stockholm. Nu zul je misschien denken: ´Wat is daar bijzonder aan?´, maar als je de foto bekijkt, weet ik zeker dat je het met me eens bent dat je hier zeker een kijkje moet nemen als je dan toch eenmaal in Stockholm bent!

Daarna aten we nog wat in de Subway, om vervolgens op ons gemak terug te lopen naar ons hostel om uit te checken. Ook dronken we een kopje thee in het hostel, waarbij we aan de praat raakten met wat Italianen. En geloof het of niet: hij kwam uit Ferrara, de plaats waar ik zelf ook 10 weken heb mogen wonen! Super leuk dus.

Om 18.50u namen we weer plaats in de bus voor de 2,5 uur durende busreis. Aangezien er internet aanwezig was, waardoor ik met Kenny kon msnsen, vloog de tijd om en waren we voor ik er erg in had alweer terug in Örebro.

Om 22.00u lag ik dan eindelijk in mijn bedje naar een geslaagd weekendje Stockholm, met dank aan mijn geweldige gids Wendy!

Vandaag, maandag, ging de wekker weer om 7.00u... GAAP! En aangezien mijn 2 weken op de spoedeisende hulp er weer opzitten, begin ik vandaag op een nieuwe afdeling: hematologie (patienten met afwijkingen in hun bloedbeeld). Aangezien ik het gevoel heb hier niks over te weten,en ik tijdens de bespreking van de patienten erachter kwam dat ik daadwerkelijk nauwelijks iets over hemeatogie geleerd heb ik de afgelopen 3 jaar, denk ik dat ik de komende 2 weken veel aan zelfstudie zal doen!

Liefs Tessa,

Ps. De foto’s volgen vanavond!



  • 17 Oktober 2011 - 17:26

    Joyce W:

    Tessa, weer leuk om je avonturen te lezen. Leuk om te lezen dat het je nog steeds bevalt! Nog even en dan komt Kenny? Geniet nog van de laatste weken. Als je terug bent gaan we weer eens snel meeten voor een uitgebreid foto verhaal.

    Liefs

  • 17 Oktober 2011 - 17:36

    Mama:

    Hoi Tessa! alweer een leuk verslag, ik ben benieuwd naar de foto's.

    Fijn om te horen hoe mooi Zweden is! Succes op de afdeling hematologie,

  • 17 Oktober 2011 - 17:49

    Iris:

    Hee Tessa!

    weer een superleuk verslag :)) Fijn dat je het zo naar je zin hebt! :)
    Zat je nou in Backpackers hostel? Want dan hebben wij daar ook gezeten, echt een superleuk hostel! En dat schip is ook erg leuk..
    Ik wens je nog veel succes en geniet van al je prachtige verhalen en foto's.

    Liefs!

  • 17 Oktober 2011 - 18:37

    Evelien:

    Haa Tessa!
    Leuk om weer je verslag te lezen van wat je zoal meemaakt! Zo te lezen, heb je het nog goed naar je zin in Zweden!
    Ik ben benieuwd naar de foto's.
    Nog veel succes!
    xx je nichtje

  • 17 Oktober 2011 - 18:54

    Tessa 3047:

    Ha Tessie,
    ik heb nog niet je hele verslag gelezen, aangezien ik eerst nog even hard moet studeren van mezelf, maar dit zal ik zeker zo snel mogelijk nog doen! Wel toevallig dat je iemand uit Ferrara tegenkwam, wat is de wereld toch klein!
    Ik ben benieuwd in hoeverre hematologie je gaat bevallen. Een vriendin van mij loopt dat nu als keuzecoschap in Maastricht en vindt het verschrikkelijk! Ze mag niks doen alleen maar af en toe een beetje toekijken en voor de rest zit ze de hele dag voor zich uit te staren.. dus ik hoop voor jou dat het daar een stuk leuker is! Wel jammer dat je nog zo veel moet bijleren, maar dat is uiteindelijk natuurlijk alleen maar heel goed voor slimme Tessie! ;)
    Heel veel succes en we mailen nog!
    Kus

  • 18 Oktober 2011 - 05:57

    Andere Astrid:

    Hey meissie! Weer een heel leuk verslag en mooie foto's. Fantastisch dat je de tijd neemt het land te verkennen. Maar zo te zien is het idd érg mooi. Ik mis eigenlijk wat je hebt meegemaakt op de spoedeisende hulp, en nu ga je alweer naar hematologie. Ben wel benieuwd wat je daar zult moeten doen. Eigenlijk kan ik me daar niks bij voorstellen...
    In elk geval veel succes weer en ga zo door!

  • 18 Oktober 2011 - 08:34

    Ellen:

    Leuk verhaal! Veel plezier!

  • 18 Oktober 2011 - 11:11

    Anne:

    Hee Tessa!

    Het is echt super leuk om je verhalen te lezen =) Ik herken vanalles wat heel grappig is.. Fijn om te horen dat je het zo na je zin hebt. Geniet nog van je laatste weken!

    XX

  • 19 Oktober 2011 - 07:27

    Marly:

    Hey Tessa!

    Super dat je het zo leuk vond op spoedeisende hulp! Ik vond dat schip in Stockholm ook heel indrukwekkend! Fijn dat jezo een goede gids had, wij hebben volgens mij de bibliotheek gemist...nouja volgende keer ;). Veel plezier nog!!

    Xx Marly

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tessa

Hallo lieve lezers en lezeressen! Tijdens mijn opleiding geneeskunde in Maastricht krijg ik meerdere malen de kans om een gedeelte van de wereld te verkennen. Deze kans heb ik dan ook met mijn beide handen aangegrepen. Zo ben ik in jaar 2 naar Italie geweest, in jaar 4 gevolgd door Zweden en Belgie. In het 5e en tevens laatste jaar van mijn co-schappen ben ik nu India aan het verkennen. Veel leesplezier! Tessa

Actief sinds 11 Okt. 2009
Verslag gelezen: 448
Totaal aantal bezoekers 39040

Voorgaande reizen:

26 November 2012 - 06 Februari 2013

Co-schap gynaecologie in Manipal, India

31 Augustus 2011 - 14 November 2011

Mijn 1e co-schap: internerne geneeskunde in Örebro

10 Oktober 2009 - 20 December 2009

Ferrara

Landen bezocht: