Tessa's eerste week als co-schapper zit erop! - Reisverslag uit Örebro, Zweden van Tessa Severijns - WaarBenJij.nu Tessa's eerste week als co-schapper zit erop! - Reisverslag uit Örebro, Zweden van Tessa Severijns - WaarBenJij.nu

Tessa's eerste week als co-schapper zit erop!

Door: Tessa

Blijf op de hoogte en volg Tessa

11 September 2011 | Zweden, Örebro

Hey hey allemaal!

Ja ja: Tessa’s eerste weekje als co-assistent zit erop! Maandag t/m donderdag van 8.30u-16.00 of 16.30u in het ziekenhuis geweest. Daarna meestal lekker naar mijn kamertje, waar ik de onbekende - of vervaagde kennis van - ziektebeelden opzocht, Zweeds leerde, en de Engelse woorden opzocht die ik die dag niet wist. Ook moest er tussendoor een gezond maal op tafel worden gezet natuurlijk! Daarnaast heb ik als ontspanning ook een filmpje gekeken en via MSN, mail, facebook en skype mijn contact met de bewoonde wereld in NL gehouden!

Zoals je waarschijnlijk al verwacht, blijft er na zo’n druk avondprogramma niet veel tijd over om een uitstapje te maken. Wel heb ik woensdag samen met Diederik (een jongen die 3 jaar geleden naar Örebro geëmigreerd is, maar op Trevianum bij mij in de sportklas zat: hoe toevallig!) gaan lunchen in de stad. Het was erg gezellig, dus dat is zeker voor herhaling vatbaar! Ook ben ik donderdag na een dagje ziekenhuis nogmaals naar het natuurreservaat gegaan, maar dan een andere gedeelte ervan. Wederom was het een en al genieten!

Vrijdag had ik een korte dag: om 12.00 sluit het overgrote gedeelte van het ziekenhuis en worden er alleen spoedingrepen en spoeddiagnostiek verricht… De mensen die opgenomen zijn, blijven wel gewoon in het ziekenhuis liggen en krijgen hun medicijnen hoor, maar daar houdt het dan ook echt bij op. Erg vreemd als je het mij vraagt, maar voor de doktoren is dit natuurlijk HEERLIJK (en voor mij als co-assistent ook)!
Van 12.15 -13.30u komt er een farmaceutisch bedrijf die zijn nieuwe producten promoot. Als tegenprestatie voor de aanwezigheid van de artsen van de betreffende afdeling , verzorgd dit bedrijf een warme lunch (kipfilet en aardappelgratin). De lunch vond ik prima, al was het wel even wennen om al om 12.30u aardappelgratin te eten; dit is echter wel normaal in Zweden. Voor de rest moet je me niet vragen waarover het precies ging, aangezien het natuurlijk allemaal in het Zweeds uitgelegd werd!

Na deze meeting ben ik door een professor uitgenodigd voor de regiondag i Örebro a.s woensdag; ik was meer dan welkom zelfs. De dag begint om 10.00 met – je raadt het al – koffie. Daarna worden er lezingen door en voor doktoren en professoren gegeven over allerlei gastointestinale (maag-darm) ziektes, en bijvoorbeeld de behandeling en/of pathogenese (de wijze van ontstaan en ontwikkeling van een ziekte). Na tussendoor nog een koffiepauze en een lunch te hebben gehad, zal het rond 16.00 uur afgelopen zijn.


Na het promotiepraatje snel naar huis, spulletjes inpakken, route nog een keer bekijken, en in de auto springen! Jaa, je leest het goed: een auto! Ik mocht die van iemand die op dezelfde gang als mij woont lenen: hoe lief is dat?! Ook stippelde ze me een mooie kronkelige route door de bergen naar Askersund uit, waarbij ik vooral gewoon de auto langs de kant van de weg moest durven te zeggen, om te geniet van al het moois…

En daar zit je dan: helemaal alleen in een vreemde auto, in een vreemde stad, met een weenkaartje op schoot en nog een wegenkaart op de stoel naast je. Normaal is kaartlezen alleen al een uitdaging: dit al helemaal! Hoewel niet alle afslagen op mijn kaartje aangegeven waren (het was een klein kaartje), ben ik in een keer goed gereden. Sjonge sjonge, wie had dat gedacht? (ik niet in ieder geval!)

Het is hier zo ontzettend mooi. Zelf op de autoweg geniet ik van al het moois waar ik doorheen rij! Als ik eenmaal van de autosnelweg af rij, begint het avontuur pas echt. Ik ga door wegen die recht door bossen en vlak langs gigantische meren lopen: genieten! Ik stop meerdere keren langs de weg om op een verlaten plek van het uitzicht over het water te genieten: heerlijk!

Eenmaal in Askersund aangekomen, wordt me verteld dat er een chocolade festival is! Mmmm! Hier waren allerlei biologische producten te koop, waarvan de meest o.a. van chocolade zijn gemaakt: labello, bodylotion (die zou ik moeten kopen zodat ik lekker zou ruiken voor mijn vriend, die er niet is…), cholade melk, chocolade, whisky, en nog wel veel meer! Voor de rest was er niet veel te beleven is het stadje, maar wel moest de natuur er volgens mij betrouwbare bron heel mooi zijn. Ik loop langs een haven, langs de snelweg, maar uiteindelijk vind ik het bruggentje waar ze me over verteld heeft! Uiteindelijk beland ik op een vlonder, waar ik blijf zitten om te genieten van het uitzicht op het meer, met ver, ver weg het stadje op de achtergrond! Na een half uur loop ik zingend terug, met mijn hoofd bij al het moois wat ik vandaag gezien heb! Mmm: gewoon genieten dit!

Op de terugweg stop ik nog even bij de Ikea (koop allerlei lekkere dingen: ja ook zweedse balletjes!) en de Lidl. Als ik thuiskom is het ondertussen 21.00 uur. Nog even de booschappen uitruimen en een brief schrijven. Rond middernacht kruip ik nagenietend van deze schitterende dag heerlijk onder de wol…

Zaterdag begin ik aan de door mijzelf gegeven snelcursus Zweeds: ik zal wel moeten aangezien de lezingen van a.s. woensdag allen in het Zweeds – met in het beste geval hier en daar een Engelse dia – gegeven zullen worden! Eerst eet ik samen met een huisgenootje pannenkoeken met appel en jam, om vervolgens om 12.00 uur aan m’n Zweeds te werken. Om 22.30u vind ik het echt wel genoeg geweest! Hopelijk ben ik nu in staat wat meer van het Zweedse gebrabbel te verstaan…Ik msn nog wat, en ga lekker slapen: morgen is een nieuwe dag!

Vandaag is het slecht weer maar misschien ga ik nog even naar het centrum om naar open Art te kijken, aangezien dat over een paar dagen afgelopen is. Ook moet ik maar eens beginnen aan het verslag dat ik moet schrijven om dit co-schap te halen… Niet veel bijzonders dus!

Veel liefs,
Tessa


Ps. Ik heb foto’s van de road trip naar Askersund geplaatst!



  • 11 September 2011 - 11:51

    Jules:

    Klinkt goed allemaal Tessa, zo te horen heb je het goed naar je zin. Geniet er maar van en veel plezier! Ennn succes met het leren van Zweeds, is volgens mij echt moeilijk.

  • 11 September 2011 - 12:00

    Tessa Severijns:

    Zo jij bent snel! Ja hoor, alles gaat prima hier! Zweeds is ook een germaanse taal, en lijkt dus veel op het Nederlands en het Duits, dus het zou goed te doen moeten zijn. Waar het niet dat mijn talenknobbel miniem is en ik niet erg veel tijd heb om de taal te leren, aangezien ik ook medische zaken en engels moet leren, en daarnaast natuurlijk ook van de mooie natuur hier wel genieten... Maar goed: vervelen doe ik me in ieder geval niet!

  • 11 September 2011 - 12:41

    Suus:

    Ziet er mooi uit op de foto's :):) Zo te lezen heb je het prima naar je zin...
    Succes met het leren van zweeds en het volgen van die presentatie woensdag:):)

  • 11 September 2011 - 12:43

    Tessa En Dave:

    Lieve Tessie, wat super leuk dat je een roadtrip hebt gemaakt!! (wist ik stiekem ook wel al uit je mail, maar deze uitgebreide beschrijving is veel leuker en de prachtige foto's erbij maken het plaatje helemaal compleet!!) Echt super jaloers!! Maar we gaan het ook een keertje samen doen, lekker touren! ;) Veel succes weer komende week! Dikke Kus

  • 11 September 2011 - 12:53

    Aniek:

    Hee Tessa, wat een leuke verhalen allemaal! Ik ben blij dat het je zo goed bevalt in Zweden! Je komt toch wel nog terug he? :P Nog veel succes en vooral ook plezier toegewenst uit NL :)
    Groetjes, Aniek en family.

  • 11 September 2011 - 15:36

    Jos:

    Wat een prachtige foto's! Ik krijg zin om eens op visite te komen en het met mijn eigen ogen te zien... Succes met je Zweeds! Gelukkig is het woord voor 'ingang' daar hetzelfde als hier (volgens de IKEA-foto). Weer een woord geleerd!

  • 12 September 2011 - 06:34

    Stephanie:

    Heey lieverd,

    Leuk om je verhalen te lezen en te zien dat het erg goed met je gaat. Wat een mooie foto's heb je gemaakt!
    En fijn dat de co-schappen goed gaan.

    Een fijne dag vandaag en tot skype!:)

    Dikke kusjes van je vriendinnetje Stephanie!

  • 12 September 2011 - 06:50

    Andere Astrid:

    Tessa,
    Wat een mooie foto's! Echt een plek om tot rust te komen.
    Maar wat ik me afvraag, hoe kun je iets leren als (bijna) alles in het zweeds wordt gezegt. Het lijkt niet op een andere taal die we kennen, dus je kunt er niks van bakken.
    Verder, ik kijk uit naar je volgende bericht, tis net een spannend boek in delen....
    Veel succes, maar ook veel plezier daar!
    Groetjes, Astrid

  • 12 September 2011 - 08:28

    Caroline En Frits:

    lieve "andere" Tessa,

    Je verslag tot nu toe met veel interesse gelezen, erg interessant allemaal! Zo knap dat je dit allemaal in je eentje voor elkaar krijgt! We wensen jou daar héél veel succes en ook een hele mooie tijd! Geniet ervan, het is zo weer voorbij!
    Veel liefs van ons.
    PS wij zullen onze verdrietige, eenzame Tessa wel opvangen, weer een zorg minder, hi hi!!!

  • 12 September 2011 - 11:03

    Claudia:

    Hee Tessa! Wat dapper om zo in je eentje een vreemde auto in te stappen en in een vreemde omgeving rond te rijden!! Ik vroeg me af of je al zweeds had geleerd voordat je naar zweden ging? Of ben je nu echt een enorme snelcursus aan het doen, want dan vind ik het echt knap dat je al lezingen kunt/probeert te volgen!! O-O
    Heel veel succes iig!

    liefs

  • 12 September 2011 - 11:04

    Marij:

    De natuur kan ik helemaal met je meevoelen. Finland heeft deze zelfde uitgestrekte gigantische natuur.
    En ooit in de zeventiger jaren in Zweden geweest met Kerst bij een italiaans gezin in Norrköping. Door de bossen met inmens hoge besneeuwde bomen, zo een met die hele grote natuur. Dat was echt genieten !!!!!

  • 12 September 2011 - 19:59

    Edgar:

    Hey Tessa,

    Wow, dat klinkt toch heel erg goed allemaal en wat een mooie foto's zeg. Of ...er ging iemand stiekem mee om de foto's te maken of.....je hebt er een lamme arm van gekregen.
    We gaan ervan uit dat het volgende verslag in het zweeds is, toch?

    Lycka till!!!

    Hälsningar, Sylvia & Edgar

  • 13 September 2011 - 16:29

    Elly,John En Kids:

    Hoi Tessa,

    Leuk verhaal met fantastische foto's.
    Geniet van je trip.

    Veel plezier.

    Groeten

    Elly,John,Stefan en Evelien.

  • 14 September 2011 - 18:47

    Petra:

    Booh, wat vet dat je helemaal in je eentje een roadtrip bent gaan houden:). Klinkt super daar! Geniet ervan!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tessa

Hallo lieve lezers en lezeressen! Tijdens mijn opleiding geneeskunde in Maastricht krijg ik meerdere malen de kans om een gedeelte van de wereld te verkennen. Deze kans heb ik dan ook met mijn beide handen aangegrepen. Zo ben ik in jaar 2 naar Italie geweest, in jaar 4 gevolgd door Zweden en Belgie. In het 5e en tevens laatste jaar van mijn co-schappen ben ik nu India aan het verkennen. Veel leesplezier! Tessa

Actief sinds 11 Okt. 2009
Verslag gelezen: 195
Totaal aantal bezoekers 39045

Voorgaande reizen:

26 November 2012 - 06 Februari 2013

Co-schap gynaecologie in Manipal, India

31 Augustus 2011 - 14 November 2011

Mijn 1e co-schap: internerne geneeskunde in Örebro

10 Oktober 2009 - 20 December 2009

Ferrara

Landen bezocht: