Mijn eerste kennismaking met India! - Reisverslag uit Manipala, India van Tessa Severijns - WaarBenJij.nu Mijn eerste kennismaking met India! - Reisverslag uit Manipala, India van Tessa Severijns - WaarBenJij.nu

Mijn eerste kennismaking met India!

Door: Tessa

Blijf op de hoogte en volg Tessa

28 November 2012 | India, Manipala

Hallo lieve (schoon)familie, vrienden en vriendinnen, kennissen en andere geinteresseerden,

De komende10 weken zullen we weer geregeld verhaaltjes op het internet verschijnen over de avonturen die ik in het buitenland beleef. Alweer 3 jaar geleden heb ik deze website aangemaakt vanwege het volgen van het blok gynaecologie in Ferrara (Italië), samen met 9 andere studenten. Vorig jaar heb ik deze aangevuld met mijn belevenissen in Örebro (Zweden), en nu zal ik deze aanvullen en waarschijnlijk ook afsluiten met mijn grootste avontuur tot op heden: 10 weken naar Manipal (India).

Ik zal hier eerste genieten van een weekje vakantie om bij te komen van de reis, waarna ik 2 weken in de kliniek op de afdeling gynaecologie zal meelopen. Ik zal dan slapen op de campus van de universiteit, waar ik hopelijk gezellige mensen leer kennen! Daarna reis ik naar het Noorden, om daar samen met Kenny, m’n zus (Ellen) en haar vriend (Frank) en m’n ouders (Astrid en Jean-Marie) 3 weken deel te nemen aan een groepsreis: 1,5 weken trekken we door Noord-India en de overige 1,5 week zullen we naar Nepal gaan, met als hoogtepunt natuurlijk de Himalaya. Daarna zal ik weer terugkeren naar Manipal om de laatste 4 weken van mijn co-schap te lopen.

Aangezien in vorige week nog toetsweek had van mijn vorige co-schap, was het de laatste week voor vertrek een strakke planning, om zo goed en kwaad als mogelijk afscheid te nemen van vrienden/vriendinnen, (schoon)familie, trampolinespringgroep, enz (jullie dus!). Gelukkig was er ook tijd voor leuke dingen: wandelen, uiteten, en misschien wel het fijnste: gewoon even niks. Maar uiteindelijk wordt het dan toch zondagavond, wetende dat de dag erna om 3.30u de wekker zal gaan. Je zult wel begrijpen dat ik die nacht geen oog heb dichtgedaan!

Even wat informatie over Manipal:
- Het is hier momenteel 33 graden!!!
- Het is hier 4,5uur later
- Ze rijden hier aan de andere kant van de weg
- De meest voorkomende boom is de palmboom =)
- Sommige Indiërs praten Engels, maar dan wel met een heftig accent

Manipal:
- Studentenstadje
- het ligt in de provincie Karnataka in India
- Het dichtstbijzijnde strand ligt op 7km
- 15.000 inwoners
- De dichtstbijzijnde stad is op 5km afstand

Reis van Sittard (4.30u)  Amsterdam  Bombai  Mangalore  Manipal (14.00u plaatselijke tijd)
Een reis van 30 uur, all by myself. Het zal je dan ook niet verbazen dat ik hier best wel tegen opzag. Gelukkig hielp Kenny mij een handje... Hij zou de wekker zetten, maar op de een of andere manier ging die niet af, waardoor de reis met een behoorlijk adrenaline gehalte begon, waardoor er geen tijd voor een emotioneel afscheid was. Ook wel fijn: bedankt Kennemans! We hadden gelukkig een marge van 1-1,5 uur ingepland, en aangezien de rest van de reis zonder tegenslagen verliep, kwam ik, samen met papa en mama, op tijd op Schiphol aan.

En toen kon mijn avontuur beginnen. De vlucht naar Bombai verliep voorspoedig: om 23.30u kwam ik daar aan. Gelukkig had ik aardige buren in het vliegtuig, die ook een Bombai een overstap moesten maken. We moesten namelijk vanaf het vliegveld waar we aankwamen met een bus naar een andere vliegveld ook in Bombai): iets wat ik zelf iet snel bedacht had! Eenmaal op dit vliegveld aangekomen ging in op zoek naar een slaapplek aangezien ik hier 9 uur moest wachten op mijn volgende vlucht. Ik begon op een stoel, daarna op de grond en uiteindelijk heb ik met lichtelijk geweld een bedje kunnen veroveren. Veel geslapen heb ik in ieder geval niet!
Ook de vlucht van Mangalore naar Manipal verliep voorspoedig, behalve dan de vertraging van 45 minuten! Eindelijk was ik dan bijna waar ik zijn moest. Nu nog op zoek naar mijn koffer en daarna naar een meneer zie mij op zou komen halen op het vliegveld en naar mijn hotel in Mangalore zou brengen. Na hem gebeld te hebben en nog een uur vertraging, kwam de meneer er eindelijk aan en maakte ik kennis met het afschuwelijk chaotische en toeterende verkeer en niet te vergeten de gaten/kraters in de weg!

Om 14.00u plaatselijke tijd (10.30u) was ik dan eindelijk gearriveerd in mijn hotel. Hehe, eindelijk een bed! Ik ben dan ook meteen als een blok in slaap gevallen.

Toen ik eenmaal wakker was heb ik me lekker gedouched (lees: koude douche...), en me klaargemaakt om de stad te verkennen! Aangezien hier werkelijk niemand blank is, ben ik een soort van lopende attractie: toen er een schoolbus langskwam, keken al die kindjes me verbaasd aan! Whaha!

Ik heb toen kennisgemaakt met mijn begeleider op de universiteit en heb andere afspraken gemaakt. Ook hebben zij mij in contact gebracht met de andere Nederlandse studenten hier, waarna ik ’s avonds met hun samen ben gaan uiteten, iets wat ik hier 3x/dag ga doen. We bestelde een soort rijsttafel met vanalles en nog wat. Uiteindelijke kosten: 125rs/persoon 1,75 euro! Nice! Daarna zijn we riksja naar een ijssalon gegaan: heerlijk! Daarna ben ik op tijd mijn bedje ingedoken en heb ongeveer 12 uur geslapen: dat doet een mens goed!

Vandaag heb ik een simkaart geregeld: voor nog geen 5 euro per maand kun je hier 150 minuten bellen + 2gb internet. Ook hier blijkt weer gauw in wat voor een bureaucratisch land ik terecht ben gekomen. Zo moet ik hier een kopie van zowel mijn paspoort als mijn visum afgeven + een pasfoto + een hele lijst invullen met mijn gegevens (wel 3x het paspoort nr, dit terwijl de dus de kopie van mijn paspoort hebben  vreemd!) + de gegevens van een contactpersoon (sorry Kenny!). Na een dik uur heb ik dan eindelijk mijn sim-kaart: jeej! Helaas moet ik eerst tot 20.00u vanavond wachten totdat deze geactiveerd is voordat internet erop kan zetten. Dat moet dan maar tot morgen wachten!
Daarna heb ik kennisgemaakt met het ziekenhuis waar ik zal gaan werken en met enkele doktoren. Ook heb ik de kosten voor het hostel betaald. Al met al koste dit mij 5 uur!!!

’s Middags ben ik samen met mede co-assistenten (in het vervolg zal ik dit afkorten met mede-co’s) gaan lunchen en we hebben afgesproken vanavond bij een Maleisisch restaurant te gaan eten met zn allen. Tot nu toe heb ik 7 mede-co’s ontmoet. Ze eten tussen de middag en elke avond samen en ook plannen ze uitstapjes samen: helemaal super!

Ow wat ik nog even kwijt moet is de mentaliteit van de mensen hier. Ik ben hier namelijk echt van geschrokken. Hetbegon al op het vliegveld waar ze je gewoon aan de kant duwen zodat zij aan de band kunnen staan, om te kijken of hun koffer eraan komt. Ook maken ze allemaal vieze geluiden en spugen ze veel. Ook vind ik de mensen niet echt behulpzaam in vergelijking met andere landen waar ik ben geweest. Beetje een tegenvaller dus!

Nou dat was alweer mijn eerste verhaaltje! Tot snel!

Tessa

  • 28 November 2012 - 13:47

    Tessa 2:

    Hee Tessie,

    leuk om je eerste verslag te lezen (ook al hadden we net al gemaild).
    De reis, simkaart regelen en al het papierwerk klinkt als een hele onderneming, maar de mede-co's en prijzen (eten voor 1.75, mijn god! en die simkaart) klinken daarentegen wel weer heel positief!

    Erg fijn om te lezen dat het goed bevalt en je in goede handen terecht bent gekomen! Nou ja, de mede-co's dan, niet de locale, spugende mensen! bah bah!

    Geniet er van en hou ons op de hoogte! :)
    Liefs Tessa 2

  • 28 November 2012 - 13:57

    Tessa:

    Hey Tessa!

    Goed om te lezen dat na je een reis van 30 uur, wow!, veilig in India bent aangekomen. Fijn dat er ook nog een paar mede-co-assistenten waar je mee kan eten en dingen kan ondernemen. Ik ben benieuwd wat je dadelijk allemaal op je stage gaat meemaken. Maar geniet eerst nog maar van je weekje vrij!

    Xx Marly

  • 28 November 2012 - 15:03

    Stephanie Gonzalez:

    Hee lieverd,

    Ik ben blij dat je goed bent aangekomen, ook al was de rit erg lang!
    En echt super dat je mensen hebt leren kennen, zo ben je tenminste niet meer alleen..
    Je bent sowieso niet alleen, want we denken allemaal aan je!

    Ook al hebben we net even snel gemaild, toch wens ik je nogmaals veel plezier en succes.
    Geniet er maar lekker van!!:) En eet ook maar lekker veel, nu het zo goedkoop is!:P

    Dikke kusjes, Stephanie

  • 28 November 2012 - 15:09

    Kenny:

    Gelukkig ben je weer op je pootjes terecht gekomen en heb je al heel snel een verhaal gepubliceerd. Toch wel fijn, als je zo ver weg bent, te horen dat alles goed is. Veel plezier de komende weken.

    Geniet er van.

    Ik zal je volgen via je blog.

    Tot over 3 weken.

    Kenny

  • 28 November 2012 - 16:03

    Petra :

    Hey,
    Dapper hoor, die hele reis in je eentje! Geniet met volle teugen, ik zal je verhaaltjes met veel plezier volgen de komende weken:)!
    Liefs, Petra

  • 28 November 2012 - 21:14

    Paula:

    Hey Tessa,

    Fantastisch wat jij allemaal meemaakt. Ik geloof (of ik weet wel zeker) dat ik te vroeg geboren ben.
    Ik kijk vol spanning uit naar je verdere verhalen.
    groetjes Paula

  • 29 November 2012 - 12:09

    Danith:

    Ha Tessa!

    Leuk om te lezen! Al helemaal aangezien ik in mei zelf ook naar Manipal ga voor dermatologie :).
    Dus ik houd je blog goed in de gaten ;-)..

    Heel veel plezier en succes daar!
    xx Danith

  • 29 November 2012 - 12:35

    Patricia:

    Gelukkig je bent er (en ook nog heelhuids). Klinkt misschien niet veel vertrouwen uit maar ik bedoel de omgevingsfactoren...
    Leuk je weer te mogen volgen benieuwd naar je nieuwe avonturen, geniet ze!
    Dikke kus

  • 29 November 2012 - 13:59

    Jos Grootjans:

    Hey Tessa! Spannend om in je eentje zo'n verre reis te maken. Ik zal je avonturen de komende weken enthousiast volgen. Ben benieuwd welke cultuurshocks je nog te wachten staan! Ik ben zelf nooit in India geweest, maar ik verwacht dat de zaken er heel anders aan toegaan dan in Nederland. Houd ons maar op de hoogte van je belevenissen!
    Groetjes en heel veel plezier,

    Jos.

  • 29 November 2012 - 14:03

    Marloes:

    Hey Tessa!
    Wat fijn dag je veilig geland bent. Ik moest erg lachen om je laatste paar zinnetjes over de mentaliteit. Gek is dat he?
    Ik zou zeggen: vooral terug duwen, voordringen en laat je niet afschepen!
    Geruststellend feit: het went ;) geniet van de cultuur en van het heeerlijke eten!
    Xxx marloes
    Ps. Ze spugen ook in de bus :) tegen het raam bv, jum!

  • 29 November 2012 - 18:15

    Mirjam:

    Hey Tessa,
    Nou al heel wat meegemaakt lees ik; zal het printen dan kan oma het ook lezen. Ben erg benieuwd hoe het land je gaat bevallen. Op de kaart zie ik dat je dicht bij Sri Lanka zit , daar vond ik de mensen heel aardig en vriendelijk, raar he dat in India de mensen dat niet zijn.Ik ga je vol belangstelling volgen
    Groetjes Mirjam

  • 29 November 2012 - 22:30

    Caro:

    Leeeeuheeeuk Tessa! I will follow you tooo! Wist niet dat je ging reizen, nice!! Doe zoveel mogelijk en niet te bruin terug komen hè :p Het vriest hier vanaf vandaag ;) Veel plezier, xxx

  • 29 November 2012 - 23:04

    Evelien:

    Hee Tessie!
    Sorry voor mijn beetje late reactie. Fijn om te lezen dat je goed bent aangekomen ondanks de lange reis. Ik kan mij goed voorstellen dat er zoveel cultuurverschillen zijn ja. Dit is al een hele belevenis op zich!
    Ik wens jou heel veel succes, maar zeker ook veel plezier in India nichtje!

    Ik kijk al uit naar je volgende verhaal(tje)!

    Liefs Evelien

  • 30 November 2012 - 07:23

    Anne B:

    Haai Tessa, fijn dat je goed bent aangekomen daar! Ik kijk uit naar je volgende verhalen, en foto's?! ;)
    Knuffel Anne

  • 30 November 2012 - 07:24

    Anne B:

    Haai Tessa, fijn dat je goed bent aangekomen daar! Ik kijk ook naar je volgende verhalen, en foto's?! ;)
    Knuffel Anne

  • 30 November 2012 - 07:24

    Anne B:

    Haai Tessa, fijn dat je goed bent aangekomen daar! Ik kijk uit naar je volgende verhalen, en foto's?! ;)
    Knuffel Anne

  • 30 November 2012 - 17:33

    Marij:

    Hoi Tessa, fijn dat je je draai al een beetje begint te vinden.
    Ík heb hier iemand op de bank liggen, blond, ca. 1.90 m, heeft zich al een en ander naar binnengeschoven, gedronken en is nu onderuit gezakt totdat de lasagna klaar is.
    Ik wil hem je graag opsturen rond 15 december. Geef hem wat te eten en te drinken voordat hij weer terug komt. Want hij moet nog tot 5 februari eer je er ook weer bent. Liefs en geniet !!!


  • 30 November 2012 - 23:26

    Wieke:

    Leuk je eerste belevenissen te lezen Tessa! Ik heb backwaters gegoogled en idd: jaloers!!! :) Geniet van alles daar (wohoww zoveel eten voor zo weinig geld! misschien moet ik ook naar India!) en have fun!!! Kus

  • 01 December 2012 - 10:02

    Astrid Elands:

    Hey Tessa!
    Fijn dat je weer in een totaal andere cultuur ervaring kunt opdoen! Ik heb heel veel op discovery tv gezien over India, práchtig land, maar idd de ménsen! Wij hebben hier een "veilige zone" de afstand die men onbewust houdt tov elkaar. Dat hebben ze daar niet. Ik vond het op tv al giga-irritant!
    We volgen alle 4 nu jouw belevenissen. Dus ik hoop dat je genoeg tijd hebt om te bloggen!
    Meis, veel plezier en pas goed op jezelf! (hier vriest het inmiddels brrrr)
    Knuf
    Astrid E.

  • 02 December 2012 - 18:18

    Astrid:

    Hoi Lieverd,

    Was even bang - haha - dat ik de eerste met een reactie zou zijn! Gelukkig zijn er meerdere wegen om contact te houden, waarvan jij er snel nog twee hebt uitgelegd: WhatsApp en Viber..... Gelukkig hebben we Kenny eindelijk zo ver gekregen dat hij bij ons komt eten door hem te lokken met ... gevulde paprika's!!!! Maar, alle gekheid op een stokje, ik ben echt ontzettend blij dat je bijna gelijk genoeg mensen om je heen hebt, waarmee je samen op weg kunt. En met Puck dat is toch heel bijzonder, beiden ´kleinkinjer vaan echte Mestreechteneren´. Nog twee weken en dan zien we je weer! Liefs, mama

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tessa

Hallo lieve lezers en lezeressen! Tijdens mijn opleiding geneeskunde in Maastricht krijg ik meerdere malen de kans om een gedeelte van de wereld te verkennen. Deze kans heb ik dan ook met mijn beide handen aangegrepen. Zo ben ik in jaar 2 naar Italie geweest, in jaar 4 gevolgd door Zweden en Belgie. In het 5e en tevens laatste jaar van mijn co-schappen ben ik nu India aan het verkennen. Veel leesplezier! Tessa

Actief sinds 11 Okt. 2009
Verslag gelezen: 429
Totaal aantal bezoekers 39074

Voorgaande reizen:

26 November 2012 - 06 Februari 2013

Co-schap gynaecologie in Manipal, India

31 Augustus 2011 - 14 November 2011

Mijn 1e co-schap: internerne geneeskunde in Örebro

10 Oktober 2009 - 20 December 2009

Ferrara

Landen bezocht: